Kedves Naplóm!

Naplót írni menő – gondoltam tízévesen mikor kinyitottam a kék virágos, atombiztos lakattal ellátott kis könyvet és elkezdtem lejegyezni életem fontos történéseit. Írtam arról, hányast kaptam aznap – bevallottam a matek kettest is, nem csak az irodalom ötöst – arról, miért vesztem össze a legjobb barátnőmmel, és legtöbbet arról, kibe voltam menthetetlenül szerelmes.

Úgy két évig tartott ez a hobbi, aztán valahogy felváltotta a sokkal kreatívabb képeslap gyűjtés... Csak néha vettem elő a naplót, hogy elolvassam, milyen banális dolgokat voltam képes megörökíteni az utókornak, de pár oldal után inkább visszazártam azt a lakatot.

Aztán elröppent az idő és manapság megint azon kapom magam, hogy esténként leülök a konyhaasztalhoz, előveszem a határidőnaplómat (amit mindössze a gumírozás tart vissza a kíváncsi tekintetektől) és a nem túl szép macskakaparásommal lejegyzem napjaim eseményeit és főleg a gondolataimat.

accessory-blur-brand-293229.jpg

De miért jó naplót írni?

Mozaikok

Minden élet a megélt napok kicsi és nagyobb eseményeiből áll össze, és ha ezeket megörökítjük, később sokkal könnyebben kiderül, miért történtek velünk éppen azok a dolgok, amik és önmagunkat is jobban meg tudjuk érteni. Mondhatni a nagy képet sok apró darab alkotja, és távolról látszik igazán, milyen művet alkottunk. Ráadásul memóriánk hajlamos elferdíteni a tényeket és megesik, hogy teljesen máshogy emlékszünk részletekre, mint ahogy valójában történtek.

 

Stressz szelep

Az írást mint terápiát gyakran javasolják a pszichológusok, mikor egy nehezebb élethelyzetben találjuk magunkat. Azzal, hogy átgondoljuk érzéseinket, mondatokba rendezzük őket, azok leegyszerűsödnek és könnyebb lesz velük megbirkózni. Ha szabályozni tudjuk őket, csökken a feszültség - az írás tehát megnyugtat. A probléma, amit kiírtunk magunkból, előttünk van, látható formában, kevésbé megfoghatatlan, így túllépni is könnyebb lesz rajta.

 

Önfejlesztés

A naplóírás a szakmai előmenetelünk számára is hasznos lehet. Ha leírjuk eredményeinket, az tovább fog motiválni minket, mivel látjuk, hogy fejlődünk. Aki motivált, annak biztosan több kreatív ötlete lesz és könnyebben fogja megoldani a felmerülő problémákat. Átgondolhatjuk és lejegyezhetjük konfliktusainkat is, kivel tudunk jól, illetve nehezebben együttműködni, ennek milyen okai lehetnek? Illetve a hibáinkról is számot adhatunk, hiszen így lehet belőlük érdemi következtetéseket levonni. A burn out szindróma napjainkban egyre inkább terjed, ennek elkerülése, esetleg felismerése is könnyebbé válhat, ha munkánkkal is foglalkozunk naplóírás közben. Ötleteink, céljaink rögzítése szintén hasznos lehet, már csak azért is, hogy ne merüljenek feledésbe. Én mindig a lap tetejére szoktam a bloghoz kapcsolódó témákat, megjegyzéseket lefirkantani.

Hogyan?

Naplót vezetni rendszeresen érdemes, lehet akár mindennap, de hetente is, a lényeg, hogy legyen időnk bizonyos időközönként elmélyedni a gondolatainkban és leírni, ami foglalkoztat minket.

Lehet gépelni a klaviatúrán szövegszerkesztő programokba, blogba kevésbé érdemes, a nyilvánosság miatt akaratlanul sem leszünk mindig őszinték. Legjobb mégis kézzel írni, bármilyen papír alapú naplóba. Mivel ott nem lehet törölni, gondolatainkat akkor írjuk le, mikor már megszületett a mondat, így az írás folyamán könnyebben tisztulnak, egyszerűsödnek érzéseink, mint ha állandóan javítgatnánk a szövegszerkesztőben. Szintén érdekes lehet, hogy az idő múlásával, vagy éppen egy fokozott érzelmi helyzetben mennyit változik a kézírásunk.

Tapasztalatom szerint nem mindig könnyű szembenézni önmagunkkal, azzal amit tettünk, megéltünk, ugyanakkor minden erre vonatkozó cselekvésünkből lehet tanulni és formálni a jellemünket, de legalábbis próbálhatjuk megérteni, kik vagyunk valójában.

Források:

A naplóírás hatása: segít a gondolatok strukturálásában és önmagunk megértésében

https://pszichoforyou.hu/naploiras-hatasa

7 ok, hogy már ma este kezdjen el naplót írni

https://divany.hu/eletem/2014/06/25/7_ok_hogy_ma_este_kezdjen_el_naplot_irni

Jocelyn K. Glei: Hozzuk ki a legtöbbet önmagunkból!

A naplóírás mint kreativitásunk katalizátora fejezet (Google books)

Fotó: www.pexels.com